“O
retrato”
Por
amaina-la conciencia guindei co meu título de médico no fondo
dunha gabeta, e busquei outra maneira de me valer. As xentes xa non
sabían que eu era dono de tan tremenda licencia oficial; mais unha
noite foron requiridos os meus servicios.
Era
domingo. Melchor, o taberneiro, agardaba por min ó pé da porta.
Deume as boas noites e rompeu a chorar, e por entre os saloucos
saíanlle as verbas tan estruchadas que soamente logrou dicirme que
tiña un fillo a morrer.
O
pobre pai turraba por min, e eu deixábame levar, enfeitizado pola
súa dor. ¡Despois de todo eu era médico titulado e non podía
negarme! E tiven tan fortes anceios de compracelo que sentín xurdir
nos meus adentros unha grande ciencia…
Cando
chegamos á casa de Melchor logrei arriarme das súas mans, e con
finxido acoitamento confeseille que sabía pouco da
carreira…
…..-Repara que hai moitos anos que non visito enfermos.
E entón Melchor, facendo un esforzo, díxome quedamente:
…..-Repara que hai moitos anos que non visito enfermos.
E entón Melchor, facendo un esforzo, díxome quedamente:
-O
meu fillo xa non precisa de médicos. Eu xa sei que o coitado non
pasa da noite. E váiseme, señor; ¡váiseme e non teño ningún
retrato seu!
Ai,
eu non fora chamado como médico; eu fora chamado como retratista, e
no intre sentín ganas acedas de botarme a rir.
E
por verme ceibe de xeira tan macabra díxenlle que unha fotografía
era mellor ca un deseño, asegureille que de noite poden facerse
fotografías, e botando man de moitos razonamentos logrei que Melchor
largase de min á cata dun fotógrafo. A cousa quedaba arrombada, e
funme durmir, con mil ideas ensarilladas na chola.
Cando
estaba prendendo no sono petaron na miña porta. Era Melchor.
-¡Os
fotógrafos din que non teñen magnesio!
E díxomo tremendo de anguria. A face albeira, e os ollos coma dous tetos de carne vermella de tanto chorar.
Endexamais fitei a un home tan desfeito pola dor.
Pregaba, pregaba, e collíame as mans, e turraba por min, e o malpocado dicía cousas que me rachaban as entrañas:
-Considérese, señor. Dous riscos de vostede nun papel e xa poderei ollar sempre a cariña do meu neno. ¡Non me deixe na escuridade, señor!
E díxomo tremendo de anguria. A face albeira, e os ollos coma dous tetos de carne vermella de tanto chorar.
Endexamais fitei a un home tan desfeito pola dor.
Pregaba, pregaba, e collíame as mans, e turraba por min, e o malpocado dicía cousas que me rachaban as entrañas:
-Considérese, señor. Dous riscos de vostede nun papel e xa poderei ollar sempre a cariña do meu neno. ¡Non me deixe na escuridade, señor!
¡Quen
teria corazón para negarse! Collín papel e lápiz, e alá me fun
con Melchor, disposto a facer un retrato do rapaz moribundo.
Todo
estaba quedo e todo estaba calado. Unha luz cansa alumeaba, en
amarelo, dúas facianas arrepiantes que ventaban a morte. O neno era
o centro daquela pobreza da materia.
Sen
dicir nada senteime a debuxalo que ollaban os meus ollos de
terra, e soamente ó cabo dalgún tempo conseguín afacerme ó drama
que fitaba e aínda esquecelo un pouco, para poder traballar
afervoado, coma un artista. E cando o deseño estaba xa no seu punto
a voz de Melchor, agrandada por tanto silencio, feriume con estas
verbas:
-Pola
alma dos seus defuntos, non mo retrate así. ¡Non lle poña esa cara
tan encoveirada e tan triste!
Confeso
que ó volver á realidade non souben que facer, e púxenme a
repasalas liñas xa feitas do retrato. O silencio foi esgazado
novamente por Melchor:
-Vostede ben sabe como era o meu rapaciño. Faga memoria, señor, e debúxemo rindo.
-Vostede ben sabe como era o meu rapaciño. Faga memoria, señor, e debúxemo rindo.
De
súpeto naceume unha grande idea. Rachei o traballo, ensumín o meu
ollar nun novo papel branco e debuxei un neno imaxinario. Inventei un
neno moi bonito, moi bonito: un anxo de retábulo barroco, a sorrir.
Entreguei
o debuxo e saín fuxindo, e no intre de poñe-lo pé na rúa sentin
que choraban dentro da casa. A morte viñera.
Agora
Melchor consólase ollando a miña obra, que está pendurada enriba
da cómoda, e sempre di coa mellor fe do mundo:
-Tiven
moitos fillos, pero o máis bonito de todos foi o que me morreu.
Velaí está o retrato que non mente.